We zien u graag
gelukkig

Uw vragen zijn belangrijk. Hier vindt u onze antwoorden.

 

U wilt uiteraard een weloverwogen keuze maken voor een woonzorgcentrum, assistentiewoning, kortverblijf, herstelverblijf of dagverzorging. Wij geven graag een helder antwoord op uw vragen. Hebt u het antwoord toch niet meteen gevonden? Dan helpen we u verder via de telefoon of e-mail of nog beter, spring gewoon eens even binnen. U vindt de contactgegevens onderaan deze pagina onder ‘Contacteer ons’.

Filter:
Woonzorgcentra Assistentiewoningen Kortverblijf Herstelverblijf Dagverzorging Dienstencentrum Thuisverpleging

Kan ik vrijblijvend een woonzorgcentrum bezoeken?

Ja, u kunt altijd een afspraak maken met de opnameverantwoordelijke voor een rondleiding of voor een gesprek met de sociale dienst. Zo krijgt u direct een antwoord op al uw vragen en hebt u een goed idee van de sfeer en de voorzieningen in het woonzorgcentrum van uw keuze.

Wat is het verschil tussen een woonzorgcentrum en een assistentiewoning?

Hebt u permanente zorg nodig én bent u graag omringd door leeftijdsgenoten, dan is een kamer in een woonzorgcentrum de beste oplossing. Bent u nog zelfstandig maar vindt u hulp binnen handbereik prettig, dan is een assistentiewoning de beste keuze. Wat hetzelfde blijft: veel comfort, warme zorg en ondersteuning.

Over welke voorzieningen beschik ik in mijn kamer?

In uw kamer moet u zich volledig thuis kunnen voelen. Tegelijkertijd vinden we het ook belangrijk dat u er comfortabel woont. Daarom zijn uw kamer en badkamer volledig afgestemd op personen met een minder goede mobiliteit. Voor uw veiligheid is er een oproepsysteem, een elektrisch hoog-laagbed en aangepast sanitair. Daarnaast heeft elke kamer een fauteuil, een tafel, een stoel, een nachtkastje, een televisie en wifi. Sommige kamers beschikken ook over een koelkast en een kluis, in het woonzorgcentrum kan dit gehuurd worden. Het woongedeelte kan u helemaal naar eigen smaak decoreren.

Welke diensten zijn inbegrepen in een woonzorgcentrum?

U geniet van kwaliteitsvolle hoteldiensten, een activiteitenprogramma en de zekerheid dat een professioneel zorgteam steeds paraat staat. Alles is voorzien om samen met uw medebewoners fijne momenten te beleven. Wilt u weten welke voorzieningen er in een bepaald woonzorgcentrum zijn? Dat komt u eenvoudig te weten: zoek hier het woonzorgcentrum en u vindt een uitgebreid overzicht.

Hoe worden de maaltijden georganiseerd?

Gezond, vers en gevarieerd eten is belangrijk. Daarom heeft elk woonzorgcentrum van Anima  een eigen keukenteam. De kok en zijn medewerkers bereiden dagverse maaltijden met zoveel mogelijk seizoensgebonden ingrediënten. Uiteraard houden zij rekening met alle dieetwensen en voorkeuren.

Ook gezelligheid aan tafel vinden we belangrijk. Daarom kunt u samen met andere bewoners in uw eigen leefruimte genieten van uw maaltijd.

Wassen en strijken, gebeurt dat door het woonzorgcentrum?

Verversen van het bedlinnen en het wassen ervan, dat is inbegrepen. Net zoals het schoonmaken, het onderhoud en herstellingen in uw kamer en de gemeenschappelijke ruimte. Wassen en strijken van uw kleding kunt u tegen een vergoeding aan het woonzorgcentrum toevertrouwen.

Wat is niet in de dagprijs inbegrepen?

De meeste zaken zijn inbegrepen. Een aantal vanzelfsprekende zaken zoals doktersbezoek, medicatie, pedicure, manicure en een bezoek aan het kapsalon zijn echter niet inbegrepen. Kijk zeker even op de website van het woonzorgcentrum. Daar vindt u het complete overzicht van wat is inbegrepen en wat niet. Neem bij twijfel gerust even contact op.

Moet ik deelnemen aan activiteiten?

Dat is zeker geen verplichting. U leeft zoveel mogelijk het leven dat u voor uw verblijf in het woonzorgcentrum leefde. Goed om te weten: alle activiteiten zijn op ieders maat en er is voor elk wat wils! Deskundige begeleiding zorgt ervoor dat alles fijn en veilig verloopt.

Mag ik mijn eigen dokter nog zien?

Dat kan uiteraard. Maar u kunt ook een beroep doen op de dokter van het woonzorgcentrum. Aan u de keuze! We bieden overigens een volledig pakket aan verzorging: verpleging, kinesitherapie, ergotherapie, logopedie … U bent dus goed omringd!

Zijn er specifieke zorgvoorzieningen voor bepaalde aandoeningen?

Zeker. Voor bewoners met geheugenverlies in alle stadia zijn er meestal aparte leefgroepen met toegewijde zorg door gespecialiseerde verpleeg- en zorgkundigen. Ook bewoners met beperkte mobiliteit kunnen rekenen op een warme en professionele zorg.

Welke diensten zijn niet inbegrepen in een assistentiewoning?

Een assistentiewoning betekent zelfstandig wonen maar met de mogelijkheid om alle voorzieningen van het zorgcentrum te gebruiken. Dat kan tegen een vergoeding. Zin om te gaan eten in het restaurant? Meedoen aan de activiteiten? Naar de kapper of pedicure? Verzorging nodig of hulp? Dan is het goed om te weten dat u in een assistentiewoning altijd de hulp hebt die u wenst en wanneer u het wenst.

Hoe ziet een assistentiewoning eruit?

Elke assistentiewoning is anders, maar in elke assistentiewoning staat kwaliteit en comfort centraal. Onze assistentiewoningen beschikken over een woonkamer met een volledig uitgeruste keuken, 1 of 2 slaapkamers en een badkamer met toilet, wastafel en inloopdouche. U hebt een eigen brievenbus en deurbel. Sommige assistentiewoningen zijn voorzien van een terras en een berging. Er is optimale aandacht voor veiligheid, bijvoorbeeld door aangepast sanitair, een oproepsysteem, … De beste manier om een assistentiewoning te ontdekken is via een rondleiding. Zo kan u ook meteen al uw vragen stellen. Ook bestaat de mogelijkheid om een serviceflat op proef te nemen en zo de voordelen te ontdekken.

Hoe ben ik zeker van de kwaliteit van een assistentiewoning?

Al onze assistentiewoningen zijn erkend door het Agentschap Zorg en Gezondheid. Dat betekent dat ze aan strenge kwaliteitsnormen voor infrastructuur en voor zorg- en dienstverlening beantwoorden.

Wat kost een verblijf in een assistentiewoning?

De prijs verschilt van locatie tot locatie. Op de website van het centrum van uw voorkeur vindt u de actuele richtprijzen. U zal merken dat de prijs voor zoveel kwaliteit, comfort en ondersteunende diensten heel interessant is.

Wat is inbegrepen?

In de dagprijs zijn alle nutsvoorzieningen inbegrepen zoals water, elektriciteit, verwarming, internet, teledistributie, personenalarm, enz. U kunt ook de gemeenschappelijke ruimtes naar hartenlust gebruiken. In geval van nood staan dag en nacht ervaren goed opgeleide medewerkers klaar. Een hele geruststelling.

Kan ik ook warm eten krijgen?

Aan u de keuze of u zelf kookt of ’s middags komt eten in het Grand Café. Ons eigen keukenteam verzorgt er dagverse maaltijden. Heel gevarieerd, gezond en lekker! De maaltijden zijn niet inbegrepen maar zijn democratisch geprijsd.

Zijn de assistentiewoningen voor 2 personen of ook voor een alleenstaande?

Beide formules zijn mogelijk. Informeer zeker in het zorgcentrum van uw voorkeur naar mogelijkheden en beschikbaarheden.

Wat als ik niet meer zelfstandig kan wonen?

Dan krijgt u voorrang voor een kamer in het woonzorgcentrum. Zo blijft u in een vertrouwde omgeving en krijgt u dezelfde kwaliteit van verzorging.

Wanneer kan ik in een herstelverblijf terecht?

Na een operatie of ziekte is een herstelperiode in de eigen woning niet altijd vanzelfsprekend. Of het gebeurt dat de thuissituatie nog moet worden aangepast en de thuiszorg nog moet worden geregeld. Dan is een verblijf in een aangepaste zorgomgeving de oplossing. Er is permanent professionele zorg en persoonlijke aandacht. Zo kunnen we uw herstel beter opvolgen en uw terugkeer naar huis optimaal voorbereiden.

U kan ook, eventueel samen met uw partner of mantelzorger, gewoon even komen uitblazen en terug op krachten komen in ons herstelverblijf.

Een herstelverblijf is voor iedereen toegankelijk, ongeacht uw leeftijd.

Hoelang kun je in een herstelverblijf terecht?

Zolang het herstel dat vraagt, maar met een maximum van 60 aaneengesloten dagen met een maximum van 90 dagen per jaar. Bent u voldoende hersteld en kan de verdere revalidatie weer thuis gebeuren? Dan beslist u vrij of u blijft of weer naar huis gaat.

Wat is het voordeel van een herstelverblijf?

U bent permanent omringd met de beste zorgen én uw partner of familie wordt ontzorgd. Maar ook voor de revalidatie is alles aanwezig. Kinesisten en ergotherapeuten begeleiden u in het herstelverblijf. Dat is praktisch en u hoeft niet zelf op zoek te gaan naar deze paramedische ondersteuning. U bent in het gezelschap van lotgenoten en bovendien kan uw partner of mantelzorger samen met u bij ons verblijven. Als u dat wenst zijn er dus volop mogelijkheden voor sociaal contact.

Komt mijn eigen dokter langs in het herstelverblijf?

Uw eigen dokter kan voor de medische opvolging zorgen. Aan het herstelverblijf is er ook een dokter verbonden. De keuze is aan u.

Wat is een kortverblijf?

Een kortverblijf is ideaal als u senior en zorgbehoevend bent en tijdelijk geen hulp hebt in uw eigen omgeving. Bijvoorbeeld omdat de familie wegens ziekte of vakantie niet voor u kan zorgen. Of wanneer uw mantelzorger tijdelijk afwezig is. Of wanneer u na een verblijf in het ziekenhuis nog niet in staat bent om onmiddellijk naar huis terug te keren. Dan is het geruststellend te weten dat u altijd welkom bent in een kortverblijf.

Wat is er inbegrepen in een kortverblijf?

U beschikt over alle hoteldiensten (eigen kamer, maaltijden, schoonmaakservice) en verzorging die u nodig hebt. Ook kunt u aan alle activiteiten deelnemen.

Wat kost een kortverblijf?

De prijs verschilt van locatie tot locatie. Op de website van het centrum van uw voorkeur vindt u richtprijzen. U zal merken dat de prijs voor zoveel kwaliteit, comfort en ondersteunende diensten heel interessant is. De meeste mutualiteiten voorzien ook een gedeeltelijke tussenkomst in de dagprijs.

Hoe ziet de dag eruit als ik naar het dagverzorgingscentrum kom?

De dag start altijd met een lekker tasje koffie of thee en het lezen van de krant. Daarna volgt er een activiteit zoals bijvoorbeeld knutselen, gezelschapsspelen, bewegings- of geheugenoefeningen.  Omstreeks 11u30 kan u genieten van een warme maaltijd en na het middagmaal is er de mogelijkheid om even te rusten in onze relaxzetels of in bed. In de namiddag staan er opnieuw enkele activiteiten op het programma, uiteraard met de nodige koffiepauze tussendoor.

Zijn de activiteiten verplicht?

Het is niet verplicht om deel te nemen aan de activiteiten, maar we vinden het natuurlijk wel heel fijn om u erbij te hebben. We proberen gevarieerde activiteiten aan te bieden zodat de interesses van iedereen aan bod komen. U kan ook steeds genieten van de buitenlucht in onze omheinde tuin.

Wie kan er in het dagverzorgingscentrum terecht?

Zowel personen met een fysieke zorgnood als personen met dementie zijn bij ons welkom. Of hebt u gewoon nood aan sociaal contact en een gezellige babbel? Ook dit kan!

En voor de mantelzorgers: wij zorgen ervoor dat u even tot rust kan komen wanneer wij de zorg voor uw geliefde overnemen. Wij luisteren met interesse naar uw verhaal en bezorgdheden. Door u te ontzorgen, houdt u het immers langer vol om uw naaste te verzorgen. Als mantelzorger bent u trouwens welkom om ’s ochtends met ons een kopje koffie mee te drinken.

Moet ik zelf voor het vervoer zorgen?

Neen. U kan ervoor kiezen om beroep te doen op de vervoersdienst waarmee we samenwerken. Onze verantwoordelijke kan u helpen met deze aanvraag. Uiteraard mag u uw familielid ook zelf brengen en ophalen.

Mag ik aankomen en vertrekken wanneer ik wens?

Het dagverzorgingscentrum is elke weekdag geopend. U kan kiezen om een volledige dag of een halve dag te komen. Het uur van aankomst en vertrek is vrij te kiezen.

Wat als mijn zorgnood groter wordt?

Ons team bestaat uit een verpleegkundige, zorgkundigen en ergotherapeuten. Zij helpen u bij uw persoonlijke hygiëne en de maaltijden en ze de organiseren ook alle activiteiten. Maar u kan ook beroep doen op bijkomende diensten zoals kinesitherapie, het kapsalon, de pedicure, de manicure en de wellness.

Voor sommige zaken rekenen we een beperkte meerkost aan. De verantwoordelijke van het dagverzorgingscentrum kan u hierover uitgebreid informeren.

Indien er – bijvoorbeeld tijdens vakantie van de mantelzorger of na een ziekenhuisopname – nood is om de zorg een langere periode over te nemen, dan kan u ook tijdelijk in ons kort-of herstelverblijf verblijven.

Indien echter permanente zorg aangewezen is, dan krijgt u voorrang  op onze wachtlijst voor een residentieel verblijf.

Ik wil deelnemen aan een activiteit of de dienstverlening van het dienstencentrum De Toekomst gebruiken. Moet ik dan lid zijn of familie hebben die in het woonzorgcentrum verblijft?

Iedereen is welkom! We werken niet met een lidmaatschap. U schrijft zich gewoon in voor de activiteit die u interesseert  of voor een bepaalde dienstverlening. U betaalt per activiteit of voor de gekozen dienstverlening. Wees gerust: de tarieven zijn democratisch. Er zijn ook heel wat gratis activiteiten.

Wat is een mantelzorger?

Een mantelzorger zorgt op regelmatige basis voor een partner, ouder, kind, schoonouder, buur of vriend die door ziekte, handicap, ouderdom, psychische kwetsbaarheid of een verslavingsproblematiek extra zorg nodig heeft. U doet dit omdat u met die persoon een bijzondere, sociale band hebt. Dit is dus niet uw beroep.

Als mantelzorger engageert u zich om regelmatig zorgtaken uit te voeren. Het verschil met vrijwilligerswerk? Een vrijwilliger kiest bewust om te zorgen en kan dit op elk moment stopzetten. Een mantelzorger daarentegen zal deze zorgtaken niet zelf stopzetten.

Hoe word ik ondersteund als mantelzorger?

Er zijn mantelzorgverenigingen die u begeleiden. De dienstencentra van Aalst hebben in samenwerking met Zorglab Aalst het Mantelzorgcafé De Palto opgericht. Hier vinden mantelzorgers alle steun. Maandelijks bent u welkom op een contactmoment. Hier steekt u als mantelzorger heel wat op van een interessante spreker, een leuke workshop of andere activiteit. Want zelfzorg is belangrijk!

Ik voel me al een tijdje niet zo goed in mijn vel. Waar vind ik hulp? Kan ik in het dienstencentrum De Toekomst terecht met mijn levensvragen?

Stap 1. Praat erover! De centrumleider is een zorgprofessional die samen met u en op uw aangeven zal luisteren, vragen zal stellen en uw zorgnoden in kaart brengt. Als u dat wenst kan dienstencentrum De Toekomst u doorverwijzen naar gespecialiseerde zorgverstrekkers.

Actiever en gezonder ouder worden, hoe begin ik eraan?

Uw gezondheid verbetert u door bewuster te leven en in kleine stapjes bepaalde gewoontes om te buigen. Zo boekt u al snel kleine successen in gezondheidswinst. Dienstencentrum De Toekomst werkt met partners projecten uit om uw gezondheid te verbeteren. Bijvoorbeeld leuke groepsactiviteiten, een zinvolle vrijetijdsbesteding of interessante infosessies.

Ik kom al jaren naar dienstencentrum De Toekomst maar woon nu in een andere gemeente. Ben ik er nu nog welkom?

Jazeker. U bent nog steeds welkom. Als u ons uw contactgegevens bezorgt, dan sturen we u de LDC Gazet. Wie in de buurt woont krijgt deze in de bus. Onze activiteiten ontdekt u ook via het stadsmagazine voor de Aalsterse senioren, Retro en e-Retro.

Voor welke zorgen kan ik terecht bij de thuisverpleging?

U kan terecht bij de thuisverpleging voor toiletzorg, diabetische behandelingen, wondzorg, inspuitingen, stomazorg, compressietherapie, aanbrengen van zalven, toedienen van postoperatieve oogdruppels en/of oogzalf, toedienen en nazicht van medicatie, sondages, specifiek technische handelingen, zoals een Port-a-cath spoeling, medicatiepomp, vervangen suprapubische sondes en palliatieve zorgen. Ons team van thuisverpleegkundigen is speciaal opgeleid voor professionele verzorging en verpleging aan huis.

Wat kost thuisverpleging?

Thuisverpleging De Toekomst is door het RIZIV erkend en onze prestaties worden door het RIZIV via het ziekenfonds rechtstreeks met ons geregeld. Voor alle verzorging is een doktersvoorschrift nodig, behalve voor de hygiënische verzorging. Dit is noodzakelijk om de toegediende zorgen terugbetaald te krijgen via het ziekenfonds. Wij werken samen met alle ziekenfondsen.

Wat moet ik klaarleggen bij de start van de thuisverpleging?

Uw identiteitskaart, een kleefzegel van het ziekenfonds en het doktersvoorschrift.

Welk materiaal dien ik zelf te voorzien?

Elke verpleegkundige beschikt over basismateriaal voor de verzorging. Een aantal zaken zoals bijvoorbeeld specifieke verbanden moet u zelf voorzien. Bij de eerste verzorging krijg u hier meer informatie over.

Wanneer kan ik de thuisverpleging bereiken?

Thuisverpleging De Toekomst is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar op het nummer 053/60.74.05. U komt dan rechtstreeks terecht bij de verpleegkundige die op dat moment aan het werk is.
U kunt elke dag van het jaar, ook tijdens het weekend en op feestdagen, verpleegkundige verzorging aanvragen.