We zien u graag
gelukkig

Interview met preventieadviseur Janna Hahn

Interview met preventieadviseur Janna Hahn

28 april 2022

“Door corona ligt de klemtoon nu op het psychosociaal welzijn van de medewerkers”

Janna Hahn werkt al bijna 9 jaar voor Anima. Ze is begonnen als opnameverantwoordelijke en sinds een 6-tal jaar is ze preventieadviseur. Janna vertelt ons hoe ze de medewerkers van Anima zo goed mogelijk probeert te ondersteunen.

“Ik sta de directeurs van de woonzorgcentra bij met raad en daad. Een groot deel van mijn tijd besteed ik aan brandveiligheid. Ik help de directeurs bij het opstellen van hun brandpreventiedossier en bij het organiseren van de opleidingen van de medewerkers op het vlak van brandveiligheid. Een ander heel belangrijk deel van mijn takenpakket is het verbeteren van het psychosociaal welzijn van alle collega’s. Voor corona was ik vooral bezig met de preventie op het gebied van erg praktische zaken zoals ergonomie, het voorkomen van prikongevallen en de voedselveiligheid in onze woonzorgcentra. Door corona ligt de klemtoon nu op het psychosociaal welzijn van de medewerkers. Ze hebben het zwaar te verduren gehad en de coronacrisis is nog altijd niet gedaan.”

 

Hoe staan jullie in voor het psychosociaal welzijn van het Anima-team?

“Anima neemt deel aan de jaarlijkse werknemersenquête “Great Place to Work”. We zijn de eerste groep binnen onze sector die aan Great Place to Work deelneemt.  We hebben de standaard vragenlijst voorgelegd aan de psychologen van de externe dienst voor preventie op het werk. We vroegen hen welke vragen moesten worden toegevoegd om een nog beter beeld te krijgen van het psychosociaal welzijn van de medewerkers. Er werden uiteindelijk nog 5 extra, heel specifieke, vragen toegevoegd. Via de enquête meten we onder andere hoe het gesteld is met het psychosociaal welzijn van de medewerkers. Op basis van de resultaten van de enquête stelt elk woonzorgcentrum vervolgens een eigen actieplan op.”

 

Wat zijn de concrete plannen voor 2022 op psychosociaal vlak?

“In 2022 richten we al onze pijlen op het verbeteren van het mentale welzijn van de medewerkers. Het is niet zo dat onze mensen niet meer graag werken bij ons. Tijdens de coronaperiode zijn ze echter dikwijls zeer zwaar in het rood moeten gaan om er zowel voor onze bewoners, voor hun families als voor de collega’s te blijven staan. Anima is zich hiervan bewust en wil haar medewerkers extra ondersteuning bieden. Er wordt gedacht aan een totaalpakket aan psychosociale begeleiding met acties verspreid over het hele jaar, zowel voor de medewerkers als voor de directeurs van de verschillende sites. We hebben aan de psychologen van de externe dienst voor preventie op het werk de opdracht gegeven om uit te zoeken hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Ook hierin zijn we pioniers in onze sector. Anima is de eerste die een dergelijk totaalpakket wil voorzien. Zo willen we onze collega’s helpen om weer aan te sterken na deze bijzonder zware periode.”

 

Wil jij ook graag in één van de woonzorgcentra van Anima werken? Bekijk dan hier alle vacatures!

Deel dit artikel: