We zien u graag
gelukkig

Nieuwe directeur bij Kristallijn

Woonzorgcentrum Kristallijn in Bilzen verwelkomt nieuwe directeur

“Het is onze missie om elke bewoner gelukkig te maken”

10 februari 2021

Robert Zoons is sinds december 2020 de nieuwe directeur van Kristallijn in Bilzen. Niet evident om midden in de coronacrisis de leiding te nemen over een woonzorgcentrum. Robert weet echter van aanpakken en voelde zich er meteen als een vis in het water. “En dat is allemaal dankzij de gedrevenheid en veerkracht van de collega’s.”

U startte op 7 december 2020 bij Kristallijn als directeur. Hoe is het om in deze ongewone tijden aan de slag te gaan in een woonzorgcentrum?

“Ik heb gelukkig heel wat ervaring in de ouderenzorg. Iets wat zeker tijdens een pandemie als de coronacrisis van pas komt. Maar 2020 is ook op een ander vlak een bijzonder jaar geweest voor Kristallijn. Eind 2019 zijn de bewoners van de vroegere Ark van Noé namelijk verhuisd naar de nieuwbouw Kristallijn. Zo’n verhuis brengt heel wat uitdagingen met zich mee. Zeker omdat we nu een veel groter woonzorgcentrum zijn. Ark van Noé telde 57 bewoners, terwijl we nu in totaal 106 bewoners hebben. Ik heb in het verleden al een woonzorgcentrum mee opgebouwd, dus die ervaring kan ik absoluut gebruiken bij het in goede banen leiden van Kristallijn.”

Wat is momenteel uw grootste uitdaging?

“De grootste uitdaging voor een woonzorgcentrum is om op zoek te gaan naar wat bewoners écht gelukkig maakt. Gelukkig zijn is voor iedereen namelijk verschillend. Geluk schuilt dikwijls ook in een heel klein hoekje: voor de ene is dat een lekkere maaltijd, voor de andere de nodige aandacht krijgen bij een verjaardag, of gewoon het kunnen samen zijn met andere mensen. Wij polsen daarom bij de bewoners naar hun behoeftes en doen hier ook effectief iets mee. We houden onder andere bewonersvergaderingen, maar hebben ook een voedingscommissie. In die voedingscommissie zit de kok maandelijks of tweemaandelijks rond de tafel met enkele bewoners om het menu samen te stellen. We willen hen daar graag actief bij betrekken. Zo kan bijvoorbeeld beslist worden om bepaalde typische streekgerechten op het menu te zetten.”

Wat met bewoners die niet meer in staat zijn om zich uit te drukken?

“Uiteraard zijn er bewoners die niet meer actief kunnen deelnemen aan onze bewonersvergaderingen, bijvoorbeeld omdat ze in een proces van dementie zitten. Vaak kunnen ze zelfs niet meer aan ons duidelijk maken waar ze nood aan hebben. In zo’n gevallen wordt de rol van de familie heel belangrijk. We vragen dan aan familieleden zoveel mogelijk informatie over die specifieke bewoner. Zo kunnen we hen toch een goed gevoel geven en ervoor zorgen dat ze gelukkig zijn bij ons.”

Hoe doen jullie dat concreet?

“Ik zal een voorbeeld geven van hoe ik dat vroeger heb aangepakt in een ander woonzorgcentrum. Er was daar een bewoner met dementie die vroeger een belangrijke bureaujob had, en in het woonzorgcentrum wat tegen de muren opliep. Ik heb hem dan een bundeltje Excel-files gegeven als tijdsbesteding. Hij wist niet meer wat hij daarmee moest doen, maar gewoon het feit dat hij achter een tafel kon zitten met een stapel papieren, gaf hem een zekere rust en vertrouwdheid. Daarom is het dus belangrijk dat we via de familie te weten komen wat iemands achtergrond is, zodat we daarop in kunnen spelen. Zo’n zaken kunnen mensen weer gelukkig maken.”

Hoe zorgen jullie bij Kristallijn voor een veilige woonomgeving?

“Elke deur bij ons is beveiligd met een cijferslot om ervoor te zorgen dat bewoners met dementie veilig op hun eigen afdeling blijven en niet zomaar naar buiten kunnen wandelen. Voor alle duidelijkheid: de andere bewoners weten perfect hoe ze alle deuren kunnen openen met een code. Zij kunnen dus uiteraard wel gewoon vrij bewegen door het woonzorgcentrum. Ook hebben we draadloze oproepsystemen. Als iemand in nood is, hoeft hij of zij niet op zoek te gaan naar een noodbel. Je kan gewoon drukken op een bakje dat je bij je draagt.”

En hoe garanderen jullie veiligheid in tijden van corona?

“Onze personeelsleden zijn voldoende opgeleid om de juiste voorzorgen te nemen, zodat alle bewoners en collega’s beschermd blijven tegen het virus. We willen trouwens niet enkel de bewoners, maar ook hun familieleden een veilig gevoel geven. Heldere communicatie is op dat vlak cruciaal. We houden de familie steeds op de hoogte van nieuwe afspraken en wijzigingen. Ook kunnen ze erop rekenen dat wij hen zullen contacteren als er iets is met hun ouder. Dat zorgt voor een gevoel van veiligheid.”

Voelde u zich zelf ook vlug thuis bij Kristallijn?

“Zeker, ik voelde me meteen als een vis in het water. Wat mij onmiddellijk opviel toen ik hier voor het eerst kwam, was de vriendelijkheid van de medewerkers. Ook de gedrevenheid en veerkracht van de collega’s zijn een grote sterkte. Ze hebben een moeilijk jaar achter de rug, maar toch blijven ze ervoor gaan voor de bewoners. Zij komen voor hen op de eerste plaats. Dat is iets wat mij enorm gecharmeerd heeft. Het is heel fijn om als nieuwe collega in zo’n hecht team terecht te komen. Ik wil hen dan ook blijven motiveren. Daarom werken we nu ook aan meer bijscholingsmogelijkheden. We gaan hierbij samen met de medewerkers op zoek naar wat hen echt interesseert. Zo gaat er zich iemand bijscholen in mondzorg en iemand anders gaat een mentoropleiding volgen om studenten te begeleiden. We willen hen hier actief in stimuleren, zodat ze zich goed blijven voelen in hun job.”

Tot slot: wat vindt u zelf de grootste troef van Kristallijn?

“De groene omgeving is een enorme meerwaarde. We zitten hier ook in een dorpskern, vlak aan de kerk. Maar het warme thuisgevoel vind ik toch wel de grootste troef van Kristallijn. Er is geen mooier compliment dan als een bewoner zegt dat hij hier een nieuwe thuis gevonden heeft.”

Deel dit artikel: