We zien u graag
gelukkig

Aanpak coronacrisis bij Alegria

Zo pakt woonzorgcentrum Alegria (Anderlecht) de coronacrisis aan

“Kleinschaligheid zorgt voor meer veiligheid én meer aandacht voor onze bewoners”

11 februari 2021

 

COVID-19 zorgde in alle woonzorgcentra voor de nodige uitdagingen. Bij Alegria in Anderlecht hebben ze vooral veel geleerd uit de afgelopen periode. Onthaalverantwoordelijke Martine vertelt hoe het team van Alegria de coronacrisis tot nu toe heeft beleefd.

Ook geeft ze een update van de langverwachte vaccinatiecampagne die de bewoners weer langzaam maar zeker op weg zet naar het vertrouwde leven. Alle bewoners en medewerkers kregen in januari en februari hun eerste en tweede inenting.

Kennismaken met Alegria kunt u van 1 tot en 8 maart tijdens de Week van de VIP-rondleiding, waarover u meer leest onderaan dit artikel.

Wat hebben jullie concreet geleerd uit de afgelopen periode?
“Een van de grote wijzigingen is de kleinschalige opzet van de afdelingen. We hebben de afgelopen maanden waardevolle gidsen gevonden om ons te begeleiden. Er was overleg met medewerkers van Iriscare, de Coördinerend Raadgevend Arts, andere directeurs van woonzorgcentra, onze eigen medewerkers, vrijwilligers, … Hierdoor vonden we een nieuw evenwicht en waren we goed voorbereid op het voorkomen én bestrijden van COVID-19.”

Hoe zorgen jullie voor een evenwicht tussen veiligheid en het mentaal welbevinden van de bewoners?
“We willen hierin de beste middenweg vinden via authentiek overleg. Dit houdt in dat we heel bewust luisteren naar de mening van bewoners, familie en medewerkers om samen naar nieuwe wegen te zoeken. Ook is onze communicatie nog helderder geworden. We zien de familie echt als een partner waarmee we open willen communiceren. Een voorbeeld: als mensen vragen waarom er bij ons in het weekend geen bezoek mogelijk is, dan praten we daarover en zoeken we samen naar oplossingen. Ook worden medewerkers op de hoogte gebracht van welke communicatie naar de familie gestuurd wordt. Op die manier weet het team wat de gevoeligheden zijn. Het zorgpersoneel wordt bovendien ondersteund door andere medewerkers. Zij zorgen er bijvoorbeeld voor dat de familie reeds alle nodige info gekregen heeft voor ze naar de afdeling of de kamer gaan. En we geven de familie regelmatig updates via Whatsapp en Facebook. Bijvoorbeeld over de vaccinatiecampagne.”

Hoe loopt de vaccinatie van de bewoners?
“Heel vlot, er was uiteraard veel enthousiasme om het vaccin te krijgen. Al onze bewoners willen en zullen gevaccineerd worden, wat zeer goed nieuws is. Binnenkort hebben we groepsimmuniteit, wat ons weer meer hoop geeft voor de toekomst. Maar we moeten voorlopig de veiligheidsmaatregelen nog strikt naleven, bijvoorbeeld rond bezoek.”

Welke veiligheidsmaatregelen zijn momenteel van kracht bij jullie?
“Uiteraard de bekende maatregelen zoals afstand houden, handen regelmatig wassen en ontsmetten, temperatuur controleren en testen bij symptomen van corona. Voor het personeel komt daar ook het dragen van een mondmasker en handschoenen bij. De bewoners zelf beschermen we door met afzonderlijke bubbels te werken per afdeling. Dit heeft als gevolg dat er niet meer in één grote groep gegeten wordt, maar in afzonderlijke ruimtes. De infrastructuur wordt eigenlijk creatief benut om voldoende afstand mogelijk te maken.”

Hoe organiseren jullie de activiteiten voor de bewoners?
“De nieuwe situatie was eigenlijk een unieke kans om ons aanbod nog beter te maken. Wat is er veranderd? De activiteiten organiseren we nu per afdeling en vinden ook op de afdeling zelf plaats. We hebben ontdekt dat dit net beter werkt dan toen we gezamenlijke activiteiten hielden in één grotere ruimte. We kunnen door de kleinere groepen beter inspelen op de individuele noden. En dat is uiteraard alleen maar in het voordeel van de bewoners zelf. De activiteiten zijn nu meer op maat. De bewoners zijn alleszins heel tevreden met deze wending. Maar er is zeker geen verbod om je afdeling te verlaten om naar de kine of de stille ruimte te gaan.”

Is bezoek van familie en vrienden momenteel mogelijk bij jullie?
“Absoluut. Mensen zijn welkom op dinsdag- en donderdagvoormiddag tussen 10u en 12u en op maandag-, woensdag- en vrijdagmiddag van 14u tot 17u. Al zijn er wel de nodige maatregelen om alles veilig te laten verlopen. Zo is bezoek enkel mogelijk op afspraak. Ook wordt het uur van aankomst en vertrek genoteerd en meten we de temperatuur. We hoeven hierdoor niet iedereen te testen in geval van een besmetting, maar enkel degenen die een hoogrisicocontact gehad hebben. Bezoek is op die manier blijvend mogelijk. We voorzien trouwens ook een persoonlijk onthaal waar alle vragen gesteld kunnen worden. Het contact met de familie is hierdoor nauwer geworden. We weten beter wat hun noden zijn en kunnen rapper op de bal spelen als ze met iets zitten.”

Waaraan mogen nieuwe bewoners zich verwachten als ze zich aanmelden?
“Iedereen die graag bij ons wil komen wonen, is welkom voor een kennismakingsrondleiding. Ik begeleid dit bezoek en mensen kunnen dan al hun praktische vragen stellen. We gaan naar de afdeling zelf, waar ze een kamer kunnen bezichtigen en met een medewerker kunnen spreken. We hopen zowel de toekomstige bewoner als de familie hiermee het vertrouwen te geven dat we alles heel veilig en persoonlijk aanpakken. Ook de opname zelf is vanzelfsprekend coronaproof. Daarom moeten nieuwe bewoners eerst 7 dagen in quarantaine blijven bij aankomst. Op dag 5 worden ze vervolgens getest. Als de test negatief is na dag 7 mogen ze uit quarantaine. Er hangt ook een affiche op de kamerdeur zodat voor iedereen duidelijk is dat hier iemand woont die in tijdelijke quarantaine zit. Hetzelfde geldt voor bewoners die terugkeren naar ons na een ziekenhuisopname.”

Hoe kijken jullie terug op het afgelopen jaar?
“We zoeken nu veel meer samen naar oplossingen. Ik ervaar ook meer openheid. Corona heeft eigenlijk zowel onze bewoners, familie en medewerkers dichter bij elkaar gebracht.”

Wilt u graag een privérondleiding in woonzorgcentrum Alegria?
U bent altijd welkom op afspraak! Wij zorgen voor een coronaproof onthaal mét een lekker stukje cake en een warme drank. Bel ons op 02 250 55 00 of stuur een mailtje naar opname@alegria-neerpede.be
Interessant om te weten: momenteel krijgt u speciale voorwaarden op de dagprijs. Vraag hierover zeker meer informatie tijdens uw bezoek.

Deel dit artikel: